Pravidla
Toto jsou závazná pravidla hry Po škole.
Změny proti loňskému roku: Do nové sekce "Čísla a termíny" jsme přesunuli údaje, které se rok od roku mění. Výklad pravidel kvůli tomu obsahuje drobné stylistické úpravy. Jinak jsou pravidla nezměněná.
Čísla a termíny
- Hra začíná v pátek 13. 6. 2014 v 19.00 a končí v sobotu 14. 6. 2014 ve 14.00.
- Výše účastnického poplatku je 400 Kč na tým.
- Konec registrace a datum splatnosti účastnického poplatku je 30. 5. 2014.
- Informaci o místě startu zveřejníme na stránkách hry nejpozději* 13. 5. 2014
Účastníci
- Hry se účastní dvou- až pětičlenné týmy.
- Podmínkou účasti je registrace týmu na našich stránkách a zaplacení účastnického poplatku.* Registraci lze zrušit.*
- Údaje o hráčích slouží pouze pro vnitřní evidenci Velkého vozu a nebudou poskytnuty třetím stranám.
- Minimální věk účastníka hry je 15 let.
- Každý tým má alespoň jednoho zletilého člena (tj. staršího 18 let). Nezletilí hráči se smějí účastnit pouze v případě, že na startu předloží vyplněné a zákonným zástupcem a zletilým členem týmu podepsané toto prohlášení (PDF, ODT).
- Hráči se účastní na vlastní nebezpečí. Hra samotná neobsahuje větší nebezpečí než luštění šifer a přesuny noční Prahou.
Cíl hry
- Za vítěze je považován každý tým, jehož alespoň dva členové dorazí během hry na cílové stanoviště v souladu s pravidly. Podmínkou uznání vítězství může být splnění cílové aktivity.
Stanoviště
- Na každém stanovišti* se nachází šifra, jejíž vyluštění umožní zjistit polohu dalšího stanoviště. Šifry nutně nemusejí být na papíře, vždy však budou označeny logem šifrovací hry.
- Je zakázáno zdržovat se poblíž stanoviště déle, než je nezbytně nutné.*
- Tým si smí vzít dvě kopie šifry, pokud není uvedeno jinak. Zbývá-li ale na stanovišti poslední kopie šifry, tým je povinen nechat ji na místě pro ostatní.*
Šifry
- Je-li k vyřešení šifry potřeba pracovat s abecedou, jedná se vždy o anglickou abecedu s 26 písmenky.
- Polský kříž neobsahuje Ch. Je-li třeba počítat písmena, Ch se počítá jako dvě.*
- K většině šifer lze získat nápovědu. Použití nápovědy není penalizováno*.
- V textu psaném kurzívou nehledejte šifru.*
- Na stanovištích se mohou vyskytovat organizátoři, v takovém případě se řiďte dle jejich pokynů.
Přesuny mezi stanovišti
- K přesunům během hry je povoleno používat pouze vlastních nohou a Pražské integrované dopravy.
- Během hry je přísně zakázáno vstupovat na soukromé pozemky a místa, která nejsou veřejně přístupná.*
Komunikace v týmu a mezi týmy
- Hru hrajete za svůj tým, spolupráce s ostatními týmy je zakázána.*
- Rovněž je zakázáno sledovat cizí tým s cílem nechat se dovést ke stanovišti.
- Během hry můžete volně používat služeb přátel na telefonu, jakož i kolemjdoucích. Tito lidé se ale nesmějí účastnit řešení šifry.*
- Je zakázáno získávat informace od cizích lidí, kteří jsou v práci.*
- Dělení týmu je povoleno, nikomu ale nedoporučujeme, aby chodil v noci sám. V případě rozdělení týmu musí být každý nezletilý hráč doprovázen zletilým hráčem.
- Ke komunikaci, orientaci i řešení šifer je povoleno používat libovolnou elektroniku: notebooky, PDA, telefony, vysílačky, GPS... Při jejich používání je ale třeba dodržovat obecně platné zásady, zvláště zakázáno je odposlouchávat cizí týmy. Organizátoři rozhodně neslibují, že vám libovolná z těchto hraček neuvedená v povinné výbavě bude nějak zvlášť užitečná.
Ostatní
- Součástí pravidel je seznam nutného vybavení.
- Před začátkem hry zveřejníme na stránkách týmu poslední informace, které mohou obsahovat poslední změny a upřesnění pravidel a seznamu vybavení.
- Narazíte-li během hry na jakoukoliv nepředvídanou situaci (například pokud jste zjevně na správném stanovišti a nemůžete najít šifry), kontaktujte prosím organizátory.
- Cílem hry není hledat způsob, jak obejít tato pravidla. Pokud v nich narazíte na rozpor nebo nejasnost, řiďte se především vlastním svědomím.
Výklad pravidel
Pokud už jste Po škole nebo nějakou jinou šifrovačku hráli, nejspíš už pravidla intuitivně chápete. Výklad pravidel je tu pro lepší vysvětlení, proč jsou pravidla taková, jaká jsou, pro objasnění nejasností a pro připomenutí některých základních zásad.
Registrace a účastnický poplatek
Do termínu uzavření registrace musíte složit účastnický poplatek na účet Velkého vozu. Údaje o bankovním spojení a váš variabilní symbol najdete na stránkách týmu. Raději zaplaťte v předstihu, bankovní převod zpravidla nějakou dobu trvá. Pokud nezaplatíte včas, hrozí vám, že budete ze hry vyřazeni.
Registraci můžete kdykoliv zrušit. Víte-li jistě, že hrát nechcete, prosíme vás, abyste registraci zrušili co nejdřív. Usnadníte nám tím odhadování, kolik týmů se nakonec hry doopravdy zúčastní.
Pokud jste už zaplatili účastnický poplatek, a stihnete se ze hry odhlásit před ukončením registrací, poplatek vám vrátíme. Později to z organizačních důvodů nebude možné.
Místo startu
Místo startu zadáváme formou předstartovní šifry. V uvedeném termínu se zadání objeví na stránkách hry – ale pouze těm týmům, od kterých už budeme mít zaplacený účastnický poplatek. To znamená, že čím dřív zaplatíte, tím více času budete mít na luštění.
Předstartovní šifry bývají jednoduché, ale kdybyste přece jen měli problém, v okamžiku startu hry se na stránce týmu objeví místo startu v nezašifrované podobě.
Stanoviště
Stanoviště je nějaké místo, kam vás zavede řešení předchozí šifry. Obvykle je určení místa z šifry celkem hrubé, např. "severní konec Jižní ulice" nebo "roh Lesní a Anglické". Proto na samotném stanovišti najdete snadno viditelnou samolepku s logem šifrovačky. V okruhu deseti metrů okolo této samolepky pak najdete lépe skrytou obálku se šiframi.
Jindy může být stanoviště hlídáno někým z organizátorů, který vám šifru vydá. V takovém případě většinou samolepky nedáváme, protože orgové jsou vidět lépe.
Na stanovištích, kde je jen nehlídaná obálka, byste se neměli zdržovat příliš dlouho. Svou pouhou přítomností totiž jednak pomáháte ostatním týmům nalézt stanoviště, jednak lákáte cizí lidi, kteří by mohli stanoviště poškodit.
Uvidíte-li, že v obálce dochází šifry, tak nám prosím zavolejte. (Samozřejmě je lépe, když se okolo luštících týmů napřed zeptáte, jestli už nevolali oni.) Když už to dojde tak daleko, že zbývá jediná kopie šifry, musíte ji nechat v obálce, je tedy vhodné si zadání nafotit nebo opsat.
Písmeno CH
České Ch považujeme za spřežku a ne za samostatné písmenko. Když počítáte počet písmenek v textu, Ch je za dvě, jako C a H. Polský kříž používáme také ten bez Ch.
Nenechte se zmást tím, že na poškolích šifrovacích pomůckách jsou obě verze – ta s Ch se vám může hodit na jiných šifrovačkách, třeba na Matrixu.
Kurzíva
Občas na šifře najdete nějaké dodatečné pravidlo, upřesnění polohy dalšího stanoviště, upozornění související se hrou, nebo třeba kus příběhu. Aby vás to při luštění nemátlo, jsou takové informace vysázeny kurzívou. Nenechte se jimi rozptylovat, nic skrytého v nich není.
Soukromé pozemky
Během hry je zakázán vstup na soukromé pozemky a místa, která nejsou přístupná veřejnosti. Prosíme vás, abyste toto pravidlo důsledně dodržovali. Je třeba mít na paměti, že se s vámi účastní hry dalších sto týmů. Když si na výletě zkrátíte cestu přes louku v pěti lidech, asi se nic nestane. Když to ale udělá třicátý tým za noc, už je slušné riziko, že se někde objeví majitel nebo Policie a budou z toho zbytečné problémy.
Samozřejmě se tohle pravidlo vztahuje jen na místa, kam sami nesmíte. Pokud chcete zajít ke kamarádovi na zahradu, k sobě domů, luštit do klubovny apod., v tom vám pochopitelně bránit nechceme.
Hra v týmu
Během hry jste jako tým odkázáni sami na sebe. Samozřejmě se soupeřů z cizích týmů smíte zeptat "Jak se máte?" či odpovědět na otázku "Co je to lykantrop?," diskuse o šifrách či stanovištích byste se ale měli vyvarovat.
Odposlouchávat cizí týmy nebo opisovat jejich řešení je samozřejmě také zakázáno.
Faktické informace smíte zjišťovat i od lidí, kteří nejsou členy vašeho týmu – od přátel na telefonu nebo kolemjdoucích. Smíte se tedy zeptat například "Jak se řekne latinsky beruška?" nebo "Jak se co nejrychleji dostaneme do Říčan?" Nesmíte ale ostatní zatahovat do řešení šifry. Vzorovým "přítelem na telefonu" je Google – na otázky odpoví, ale s řešením šifry neporadí.
Při oslovování cizích lidí opět berte na vědomí, že s vámi hraje dalších sto týmů. Když se totiž přijdete paní na infopřepážce zeptat jako třicátí, je dost velká šance, že už ví, na co se chcete zeptat. Ochotně vám odpoví víc, než na co jste se chtěli zeptat, a třeba neúmyslně vyzradí část řešení.
I tohle pravidlo je třeba aplikovat s rozumem – když se zeptáte prodavače ve večerce, kde je tu v okolí nějaké sousoší, žádný problém z toho nejspíš nebude.