Diskuse k šifře č. 5 (Miny)

Návrat do hlavní diskuse

Odpovědět04. 06. 2011, 23:38Lepší poučení (R.U.R. (Divize nulou))

Já mám lepší poučení: když to na první pohled silně vypadá, že šifru nedáš, neztrácej čas řešením a rovnou se zachraň! :-)) Po pravdě řečeno nás něco podobného napadlo, že nul je 11 jsme si všimli, ale těch nápadů co s tím dělat jsme měli strašně moc, takže jsme asi zrovna tohle nezkusili. Škoda, mohli jsme ušetřit kódy. Nicméně upřímně jsme moc nevěřili, že to jde vymyslet tak, aby ta čísla vyšla takovým způsobem, že budou něco kódovat - už proto, že každé políčko s minou ovlivní čísla na 8 sousedních... I když jsme se shodli na tom, že to jistě jde popsat nějak algebraicky a pak možná i vyřešit. Btw. když se vezmou jen políčka bez min, tak je jich 11*13. Takže by šlo papír rozstříhat na kousky, které budou mít každý 11 nebo 13 políček bez min + nějaké s minami (a to jde několika způsoby). 13 je taky půlka z 26, takže by do políček bez min šla vepisovat abeceda, a miny by nějak vybíraly písmenka, která se mají číst; protože je to ale 11*13, tak by tam jednou byla jen půlka abecedy, což se případně dá vyřešit tím, že se to zapíše i do sloupců a pak se tam vykouká něco užitečného. A ještě zákeřněji, 13 je počet cifer EANu, a každé políčko bez miny má přiřazenou číslici... No když se nakreslily ty kódy nad sebe, tak z toho sice nevyšla zpráva, ale vypadalo to docela hezky (a hlavně to místy docela hodně vypadalo jako písmenka).

Odpovědět05. 06. 2011, 00:48Re: Lepší poučení (R.U.R.Divize nulou)

Áááá!!!!! Koukám, že jsme na šifru 5 použili postup pro šifru 15!!! No díky tomu by pro nás 15 bývala byla fakt průchodovka, ale to asi pro všechny…

Odpovědět08. 06. 2011, 10:27Re: Lepší poučení (Eda (Nivová omáčka))

Ano, také nám přišlo, že možností je v této šifře strašně moc. Vystřihnout jedenáct prázdných políček? Vystřihnout všechny "jedenáctky", tedy dvojpolíčka s jedničkami? I svisle? Nebo oddělit od sebe všechny jedničky? Potom v mřížce otáčet co a kam, číst morseovku, nebo použít trojkové kódy na šifrovací pomůcce (O=prázdné, 1=sousedí s minou, 2=mina, či jinak), atd. Výsledné řešení mi nepřijde výrazně lepší než třeba pět jiných, která jsme zkoušeli.
A pro mě důležitá otázka na závěr: Když jsme si vyzvedli nápovědu, neřekla nám nic nového. Jen se v ní vyskytovalo jméno Robert. Hádal jsem se vehementně se zbytkem týmu, že když organizátoři použili jméno, je podstatné, má nám poradit a je to tudíž jediné, co nám nápověda může poskytnout. Ale doteď jsme nepřišli na to, co znamenalo. Může mě někdo uklidnit, že organizátoři nepoužili jméno Robert zcela bezdůvodně a nedali nám matoucí stopu? :-)

Odpovědět08. 06. 2011, 10:41Re: Lepší poučení (JirkaPomocná škola)

Může mě někdo uklidnit, že organizátoři nepoužili jméno Robert zcela bezdůvodně a nedali nám matoucí stopu? :-)

Robert byla jedna z hlavních postav příběhu. Zde byla asi opravdu použita trochu nešťastně, předpokládali jsme, že to nikoho nezmate, ale zdá se, že ne všichni vnímají příběh při hře tak, jak bychom rádi. Původní nápověda byla mnohem slabší, po finálním testování o víkendu před hrou jsme se rozhodli ji zesílit. Už však nebyla možnost nové znění nápovědy otestovat. Díky za postřeh, zkusíme se příště podobným věcem v nápovědách vyvarovat.

Odpovědět08. 06. 2011, 10:43Re: Lepší poučení (matejcikPomocná škola)

A pro mě důležitá otázka na závěr: Když jsme si vyzvedli nápovědu, neřekla nám nic nového.

My jsme jaksi nepředpokládali, že se tolik týmů snadno dostane přes výrobu mřížky a budou mít problém, co s tím dál. Přečíst dostupná data přes mřížku nám připadalo jako naprosto přirozený krok, stejně tak vidět v tom pak na první pohled čísla menší než 26. Budeme s tím pro příště počítat. A hráči doufám taky ;))

Jen se v ní vyskytovalo jméno Robert. Hádal jsem se vehementně se zbytkem týmu, že když organizátoři použili jméno, je podstatné, má nám poradit a je to tudíž jediné, co nám nápověda může poskytnout. Ale doteď jsme nepřišli na to, co znamenalo. Může mě někdo uklidnit, že organizátoři nepoužili jméno Robert zcela bezdůvodně a nedali nám matoucí stopu? :-)

Za Roberta v nápovědě mohu já a je tam čistě ze slohových důvodů, protože nápověda s nějakým jménem zněla lépe. Pokud vás to zmátlo, omlouvám se. A zrovna "Robert" je to proto, že tak se jmenoval ztracený snivec z příběhu.

Návrat do hlavní diskuse