Příběh

Stanoviště 21

Z deníku personalisty

Tohle výběrko bude teda šou. Pět set lidí nebo kolik. Nechápu, proč se to neudělá starým osvědčeným způsobem. Vezmou se životopisy, náhodně se jich vybere pět a ostatní se zahodí. Proč se zahodí? Protože ti zahození uchazeči mají smůlu. A naše firma přece nepotřebuje pracovníky, kteří mají smůlu!

Hihi. Starej, ale dobrej.

Hlavně rychlej a účinnej. Nestalo se ještě nikdy, že by to po mně někdo kontroloval.

Stanoviště 20

Z deníku personalisty

Stádo pitomců to je. Aby se vůbec dostali přes recepci do firmy, vyfasovali pípáky. Ale projít turniketem s tím neumějí. Zajímalo by mě, co je v těch školách učí. Ani neuměli zadat příchod a odchod, nepočkali, až to pípne. Navíc nejezdil žlutý ani zelený výtah, tak byla celá centrála na nohou.

Už abychom to výběrko měli za sebou. Ne, že by někdo oceňoval moji práci s organizací, ale jestli se to povede, mohli by mi přidat. Hm, ale tomu přece ani sám nevěřím.

Stanoviště 19

Firemní oběžník: Výtahy

Prosíme všechny zaměstnance, aby v diskusích ve firemních intranetech za svým příspěvkem uváděli svoji pracovní pozici. U příspěvku je sice vidět jméno, ale je nás ve firmě už moc a ne každý ví, kdo je pověřen jakou pozicí. Proto jsme vydali rozhodnutí, že za příspěvek patří jméno pracovní pozice. Jméno své pracovní pozice najdete v personálním intranetu na svém profilu v kolonce „pracovní zařazení“. Toto rozhodnutí je závazné a děkujeme Vám za jeho dodržování.

Zároveň jsme se rozhodli přistoupit k některým změnám v pojmenování pracovních pozic. Žádáme všechny pracovníky, jejichž pracovní zařazení obsahuje slovo „manager“, aby toto slovo laskavě změnili na slovo „manažer“. Jsme česká firma a používáme češtinu!

Omlouváme se, že nefungoval žlutý a zelený výtah, takže jste na vyhlídkovou terasu museli pěšky. Hezký den!

Jitka Říčná, manažerka personálního oddělení

Stanoviště 18

Z deníku personalisty

Peterův princip říká, že lidé jsou povyšováni tak dlouho, až se dostanou na pozici, na kterou nestačí. Trochu mi to připomíná ta naše výběrka. Kandidáti taky postupují tak dlouho do dalšího kola, až na to nestačí. To je život.

U mé nadřízené bohužel Peterův princip platí, protože Jitule je neschopná bambule. Na co sáhne, to promění v chaos. Nechci se chlubit, ale personální oddělení bych určitě řídil lépe.

Obecně mi ale Peterův princip nepřijde jako dobré vysvětlení, proč na vedoucích pozicích jsou všichni neschopní. Mám takovou teorii, že se tam dostali právě proto, že jsou neschopní. To sice zní jako paradox, ale jak my personalisté víme, všechno spočívá v motivaci. A když je někdo neschopný, nedokáže dělat běžnou práci. Má proto mnohem větší motivaci posunout se do vedoucí pozice, kde jeho neschopnost není tak okatá nebo ji nejde snadno napadnout.

Jako teď v marketingu. Strnadová jde na mateřskou, tak neměl kdo dělat vedoucího divize. Všichni si mysleli na Okatou, ale ta si v klidu dělá kampaně, tak proč by chtěla dělat vedoucí úseku. Ale Horák hned, že to chce dělat. Bodejť ne, když prý neumí ani pořádně nastavit kampaň. Já tomu nerozumím, ale říká se to o něm. Takže místo Okaté povýšili Horáka.

Stanoviště 17

Z firemního mailu

Subject: Předávání dat o úkolech
From: Jitka Říčná <personalni@skole.cz>
To: Petros Kevorkian <it-development@skole.cz>

Hezký den,

děkujeme za předávání dat z elektronických zařízení za účelem schraňování informací o výběrovém řízení. Elektronifikace výběrových řízení je progresivní cestou vpřed. Personální oddělení má radost, že elektronická zařízení fungují bez problémů. Přesto bych Vás poprosila o malé změny v našem workflow.

Momentálně nám data posíláte v CSV souborech. Dříve se nám data otevírala v programu Excel, ale poté, co jste v úterý provedli štelování, se nám to už neotvírá. Proto bychom Vás poprosili, jestli byste nám nemohli data předávat vytištěná na papíru, jako se to dělalo dříve. Všichni v našem oddělení umíme výborně psát na klávesnici, takže pro nás následný přepis nepředstavuje větší problém.

S přáním hezkého dne,

Jitka Říčná
manažerka personálního oddělení

--

Tento e-mail včetně jeho příloh je určen výhradně jeho adresátovi a může obsahovat důvěrné informace, popřípadě může být předmětem tajemství. Neoprávněné šíření, úpravy nebo zpřístupnění jeho obsahu je zakázáno. Pokud jste obdržel(a) tento e-mail omylem, informujte o tom prosím e-mailem odesílatele a tuto zprávu vymažte ze systému. Odesílatel neodpovídá za chyby či ztráty obsahu této zprávy vzniklé v důsledku komunikace prostřednictvím e-mailu. Prosíme zvažte, jestli je nutné tento e-mail tisknout. Chraňte životní prostředí!

Stanoviště 16

Z deníku personalisty

Kolegy, hlavně nadřízené, si člověk v korporaci musí hýčkat. Mezilidská komunikace je základ dobré pohody v týmu. Baví mě říkat lidem jiné věci, než si myslím. Dneska jsem třeba přišel k naší vedoucí a řekl jsem jí: „Jitko, krávo, ten oběžník jste napsala moc pěkně.“ To „krávo“ jsem nahlas neřekl, to jsem si jenom myslel. Zároveň jsem si říkal, jestli jsem zrovna kvůli tomuhle musel studovat psychologii. Usmála se na mě a řekla: „Děkuji, Kazimíre, zrovna od Vás taková pochvala potěší.“ Taky to myslím studovala.

Stanoviště 15

Z deníku personalisty

Z těch škol opravdu vycházejí divní absolventi. Do marketingu se nám hlásí filosofové a na programování vystudovaní hudebníci. Ale i když budou trávit celé dny u počítače, tak neumějí psát na stroji všemi deseti. Vždycky, když je posadím k počítači, aby udělali test, tak to tam šmrdlají, vyptávají se, přepínají klávesnice a vzpomínají, kde je které písmenko. Je teda pravda, že jim to neusnadňujeme. Klávesnice k nám do firmy totiž objednává jeden Armén. On česky umí, ale do školy začal chodit ještě v Arménii, tak máme na klávesách arménské popisky. Nám, co jsme se za starých časů učili psát všemi deseti, to nevadí. Ale ti mladí jsou z reality trochu vykulení.

Stanoviště 14

Report / ticket #1224

Reportér: Kazimír Neprakta, personální oddělení

Text ticketu: Žádám v intranetu o opravu grafického odlišení tlačítek Zamítnout uchazeče a Odložit. Obě tlačítka jsou růžová, a tak se to plete. Myslím, že v původní specifikaci bylo uvedeno, že barvy mají být odlišné. Děkuji za opravu.

Stav: zamítnuto (not a bug)

Vyřizuje: Petros Kevorkian, vývojové oddělení

Zdůvodnění: Tlačítka jsou barevně odlišená přesně tak, jak to bylo v zadání. Zamítnout má barvu pink #ffc0cb a odložit má barvu salmon #fa8072. Osobně s Vámi souhlasím v tom, že to jsou obě růžové, ale zadání psaly nějaké pracovnice Vašeho oddělení, tak si to vyřiďte s nimi. Asi jim to přišlo dostatečně rozlišující.

Stanoviště 13

Z firemní pošty

Ano, test se vyplňuje on-line, ale neukládá se to. Jestli tam máte formulář, tak si musíte opravdu proklikat BOZP test znovu (správné odpovědi si jistě pamatujete) a poslední stránku s výsledkem testu dvakrát vytisknout. Podepište ji, doplňte na ni svoje personální číslo a doneste nám ji do prvního patra, číslo dveří 112. A nic si z toho nedělejte, na ten tisk po skončení testu zapomenou skoro všichni. Hezký den! B.K.

> Dobrý den,
> já jsem ale ten test vyplnil on-line. Myslel jsem si, že se to ukládá.
> Poslední stránku testu si vytisknou nemůžu, protože jsem od té
> doby počítač restartoval a teď je na té adrese zase jenom přihlašovací
> formulář. Proč se to dělá centrálně, když se s tím pak stejně musí
> papírovat? Z.D.

>> Zdeňku, v systému vidím, že jste absolvoval test BOZP, ale
>> nemáme od Vás vytištěný a podepsaný závěrečný protokol
>> o absolvování testu. Vytiskněte si prosím 2x poslední stránku
>> tohoto testu a přineste nám ji podepsanou do prvního patra 112.
>> Věřím, že se Vám on-line školení formou e-learningu líbilo a že
>> oceňujete, jak je to neformální. Díky, B.K.

Stanoviště 12

Z deníku personalisty

Občas se firma plácne přes kapsu a udělá pro některá oddělení teambuilding nebo večírek. Posledně byla cimbálovka. Hospůdka na kraji Prahy u lesa, kapela odněkud z kraje Slovenska. Podstatou večírku byla konzumace alkoholických nápojů, protože byla bezplatná. Jenom chudák Strnadová si chtěla dát kofolu, ale na kofolu se bezplatná konzumace nevztahovala, tak si pití celý večer platila. Pravidla byla jasná: firma hradí jenom alkohol. Takže si z toho moc nepamatujeme a Strnadová nám to vyprávěla. Jak to bylo až u lesa, tak tam odmítali jezdit taxikáři. Chudák Strnadová, která je těhotná, takže jediná nepožila, nás postupně odvážela k blízké zastávce, kde jsme pak čekali na taxíky a busy. Ještě že jsem v sobě měl tolik chlastu. Stát takhle v noci potmě a nevyspalý někde na kraji Prahy a luštit tam se skupinou podobně podroušených kolegů jízdní řády autobusů, to musel být pohled. Ještě že tam nikdo cizí nebyl, to by si pomyslel!

Stanoviště 11

Nástěnka firemních akcí

Dne 6. 6. se jako každý rok bude konat Den dětí pro děti našich zaměstnanců (první sobota po 1. 6.). Letos budeme mít loď. Se svými ratolestmi můžete přijít ráno v 10:00 na sraz do přístavu Libeň (bude upřesněno). Pro děti bude na lodi přichystána pestrá zábava a celodenní hra „Velrybářská výprava“. V rámci her si děti vyzkouší přetahování lanem, skákání na jedné noze, páku, hudební soutěž a spoustu dalších atrakcí. Vítězné ratolesti vždy dostanou firemní vlaječky. Kdo nasbírá nejvíc vlaječek, bude vyhlášen kapitánem velrybářů. V rámci ochrany životního prostředí loď nikam nepopluje a po celou dobu zůstane v přístavu. Na atrakci budou vpuštěny jen vlastní děti zaměstnanců, co nejsou ve zkušební době. Manažeři od levelu 2 a výše mohou mít i cizí děti.

Stanoviště 10

Věc: Žádost o zvýšení platu

Vážení,

tímto žádám o zvýšení platu na mé pozici vývojáře interních a outsourcovaných systémů. V naší společnosti pracuji přes 8 let a mám výborné hodnocení. Neustále se zdokonaluji v technologiích, v soft skills a v českém jazyce. Mám absolvovaná všechna povinná školení. Nad rámec svých pracovních povinností vyvíjím firemní intranet. V práci jsem spokojený, přesto mi po svatbě vznikly zvýšené náklady. Prosím Vás o posouzení mé žádosti. Optimální zvýšení platu bych si představoval jako zvýšení o 10 tisíc měsíčně hrubého.

S pozdravem,

Petros Kevorkian programátor interních a outsourcovaných systémů

Na okraji ručně připsaná poznámka: Zamítnout. P.K. je u nás spokojený a i když nezvýšíme, tak neodejde. Rozpočtové zdroje na zvýšení by se musely brát z obecné rezervy, což je nevýhodné. Vývoj intranetu při příštím prodloužení smlouvy přidat do Náplně práce. J.Ř.

Stanoviště 9

Z deníku personalisty

Nejhorší byl rok 2009. Začala krize, ředitelé se předposrali a rozhodli se, že v rámci snižování nákladů budou propouštět. Každý manažer měl ve svém oddělení vytipovat nejslabšího zaměstnance, propustit ho a jeho práci rozdělit mezi ostatní, aby oddělení jelo dál. A tohle se během toho roku stalo celkem čtyřikrát. K nám na personální chodili s brekem manažeři, že nevědí, koho propustit. Nejenom že nevěděli, kdo z jejich lidí je nejslabší, ale ani nevěděli, co tam u nich kdo dělá. Co když dělá něco důležitého? Tak jsme jim radili metodu dovolené. Zaměstnanec se pošle na dvoutýdenní dovolenou a když za tu dobu kvůli jeho nepřítomnosti nevznikne žádný průšvih, tak asi není tolik potřeba. Bylo to překvapivě funkční a firma jela dál. U některých zaměstnanců se zjistilo, že je nikdo nepostrádá, protože zřejmě vůbec nic nedělali. Ale v roce 2010 jsme v listopadu dovolenou už museli nařizovat, protože přes rok se lidé báli vzít si volno.

Stanoviště 8

Interní sdělení účtárny

Při kontrole plnění rozpočtového forecastu bylo zjištěno značné přečerpání prostředků na položku výběrové řízení – hardware. Při rozklíčování vyšlo najevo, že externí hardwarové zařízení obsahuje oproti forecastu dva původně neplánované emitory, což celkovou cenu zařízení zvýšilo nad rozpočtovou mez. Ředitelka HR podala vysvětlení potřebou emisí tzv. „neviditelného světla“, které ale za účetní oddělení doporučujeme neakceptovat. Z naší porady vyplynulo, že dobře účtovatelné zdroje světla by měly vždy generovat světlo viditelné, aby bylo možno zkontrolovat, že se skutečně jedná o zdroje světla.

Stanoviště 7

Firemní oběžník: Pravidla pro lajkování

Milí zaměstnanci, na firemním intranetu máte v diskusích možnost lajkovat příspěvky. Po některých negativních zkušenostech jsme vydali rozhodnutí, že je nepřípustné lajkovat si vlastní příspěvky. Proto prosím lajkujte jen příspěvky cizí. Lajkováním vlastních příspěvků může vzniknout mylný dojem, že se váš příspěvek někomu líbí, i když se nikomu nelíbí.

Dále jsme přistoupili k revizi pravidel pojmenování pozic. Ukázalo se, že počeštěné slovo „manažer“ je nesrozumitelné pro naše zahraniční partnery. Proto chceme požádat všechny řídící pracovníky, aby si ve svém profilu na firemním intranetu přepsali slovo „manažer“ na „manager“. Je to změna jednoho písmenka, tak doufáme, že Vás to moc nezatíží. Zároveň ze stejného důvodu měníme název pozice vedoucího účtárny na CFO, marketingového ředitele na CMO apod. Věříme, že tyto důležité organizační změny přivítáte pozitivně.

Věnujte prosím také pozornost připravovaným volbám zástupce zaměstnanců v dozorčí radě společnosti.

Jitka Říčná, dříve manažerka personálního oddělení, nyní CHRO

Stanoviště 6

Z deníku personalisty

Jak se zbavit neschopného nadřízeného? Občas si čtu knížky z oboru, ale je zajímavé, že nezmiňují vystřelení vzhůru. V praxi se dá často pozorovat, jak zaměstnanci prosazují povýšení svého neschopného šéfa, aby mohli zasednout na jeho židli. U nás v nadnárodní akciovce je to obzvlášť časté. Jenomže jak mám podporovat Jitku, když je tak moc mimo? A židle v managementu jsou zrovna všechny obsazené.

Přejmenování pozice je zase dobrý trik na zdánlivé povýšení. Hlavně, když není kam povyšovat. Přidá se pár slov do popisu pozice a pár stovek platu a je tu hned nový člověk.

Stanoviště 5

Z deníku personalisty

Chodíme do práce kolem kostela. Občas se u něj cestou zastavím a trochu rozjímám. Ne, že bych byl na ty jejich svaté, ale je to takové hezké místo. Říkám si, jaký to všechno má smysl. Děláme outsourcing. Přijímáme lidi, aby jiné lidi mohl někdo propustit.

Co po nás zůstane? Popsané šanony, archivní maily na discích. Tenhle kostel je starý 700 let. Co zbude z naší firmy za 700 let? Budeme jenom jména na náhrobcích, v lepším případě. Historici si budou 21. století připomínat jako krysí závodiště. A já jsem v tom jenom jedna další krysa. V noci nespím, abych mohl psát zdůvodnění, proč někdo má být přijat do práce, ze které také nic nezbude. Říká se, že historii píšou vítězové. Tak možná aspoň ten aktuální konkurz k něčemu bude, když se ta pozice jmenuje „vítěz“.

Stanoviště 4

Firemní oběžník

Vítám Vás u čtení Vašeho dalšího pravidelného oběžníku! Máme pro Vás několik praktických pokynů.

Do svých příspěvků nadále nemusíte vkládat popis své pozice. Vývojové oddělení bylo tak laskavé, že se nyní popis pozice automaticky zobrazuje vedle jména přispívajícího.

Další změna se týká pravidla o zákazu lajkování vlastních příspěvků. Opět děkujeme za iniciativu vývojovému oddělení, které zařídilo, že od nynějška nelze lajkovat vlastní příspěvky! Pamatujte tedy, že již nemusíte myslet na to, že nemáte lajkovat vlastní příspěvky.

Náš náborový konkurz na pozici Vítěz šifrovací hry Po Škole se chýlí k závěru. Uchazečům konkurzu můžete fandit, ale neradit! Jsou to taková písklata, ale zároveň naděje pro budoucnost naší společnosti.

Jitka Říčná, CHRO

Stanoviště 3

Z firemního mailu

Subject: Šifrované zadání
From: Petros Kevorkian <it-development@skole.cz>
To: Jitka Říčná <chro@skole.cz>

Zdravím,

zadání úprav intranetu jsou pro mě nesrozumitelná a není to tím, že jsem Armén. Můžete mi prosím vysvětlit, co znamená, že „jméno od pozice má být odděleno zeleným pruhem“? Potřebuji jasně určenou barvu v RGB modelu, protože když použiji vlastní barvu, tak to bude určitě špatně. Myslíte rgb(0,128,0), nebo rgb(0,255,0)? Šířku chcete 5 px, nebo jinou?

K Vašemu požadavku, aby se u příspěvků ukládala aktuální pracovní pozice v době psaní příspěvků: buďto bychom museli natvrdo popis pozice přidávat do příspěvku, což porušuje referenční integritu. Nebo bychom museli držet v databázi v nové tabulce časy změny pracovních pozic a u příspěvků pozici dopočítávat podle času zadání. Nebo musíme u každého příspěvku nastavit relaci s tabulkou pracovních pozic. To také znamená novou tabulku. Co z toho preferujete?

Doufám, že nyní je to už jasnější. Nad zadáním voleb do dozorčí rady se ještě setkáme.

Kevorkian

Stanoviště 2

Z deníku personalisty

Poslali mě na nařízenou dovolenou, protože se tu maluje. OK, rád si pár dnů odpočinu a doženu spánkový dluh. Konkurz se chýlí ke konci, řady uchazečů prořídly.

Stanoviště 1

Z deníku personalisty

Dobře na mě vyzrála! Nařízená dovolená byl jenom test, jestli se něco stane, když tu nejsem. Žádný průšvih nenastal, a tak mi zrušili pracovní pozici pro nadbytečnost. Prostě mě vyhodili.

To jsem zvědav, kdo vyhodnotí ten velký konkurz. A co budu dělat? Podobně teplý flek seženu těžko. Můžu to brát i pozitivně: stejně by se mi teď moje kancelář nelíbila, protože je pomalovaná zvláštním válečkem s červenými a modrými obloučky. Prý variace na firemní logo.

Čím déle o tom přemýšlím, tak si myslím, že to tak nenechám. Mohl bych Říčnou vypráskat tím, že budu poukazovat na předražený konkurz? Máslo na hlavě má, ale ne tolik. Měl jsem se stát předsedou odborů, to by mě nemohli vyhodit. Maximálně bych mohl ještě kandidovat do dozorčí rady, ale to určitě vyhraje pan Šváb z kantýny.

Celou noc jsem nespal. Ráno mám schůzku s Kevorkianem. Že prý dokáže něco zařídit. Asi se mě chce zeptat, proč mu Jitka zamítla zvýšení platu. Jsem zvědav, jak dnešek bez spánku přežiju. A do toho ještě to vyhodnocení konkurzu.

Epilog

Firemní oběžník

Vážení a milí zaměstnanci, přinášíme Vám přehled nejnovějších firemních informací a personálních změn.

V první řadě vítáme do našich řad nové zaměstnance na pozicích Vítěz šifrovací hry. Přejeme jim v jejich nové kariéře mnoho úspěchů, kterými podpoří naši mezinárodní snahu o zákaznickou spokojenost s outsourcingem.

Aby se nešířily fámy, chceme oficiálně vyvrátit, že by kolegyně Jitka Říčná nesplnila své povinnosti při nákupu hardwaru. Skutečným důvodem, proč nebude nadále pokračovat na pozici manažerky personálního oddělení, je její postoupení do dozorčí rady společnosti. Tam jste jí ostatně pomohli svými hlasy. Jitce tímto oficiálně děkuji za práci, kterou odvedla na své dosavadní pozici. Přejeme jí v její nové kariéře mnoho úspěchů, kterými podpoří naši mezinárodní snahu o zákaznickou spokojenost s outsourcingem. Zároveň gratulujeme panu Švábovi z kantýny za hezké druhé místo v hlasování.

Za elektronické zpracování těchto voleb se ve svém volném čase zasloužil kolega Petros Kevorkian. Proto myslím mohu mluvit za Vás všechny, když kolegovi Kevorkianovi přeji hodně úspěchů na jeho nové významné pozici Chief senior development officer.

V neposlední řadě jste si jistě všimli, tento oběžník má jiný sloh než oběžníky předchozí. Děkuji tímto vedení společnosti, že se rozhodla ocenit mé zkušenosti a jmenovat mě manažerem personálního oddělení. V budoucnu se budeme jistě potkávat častěji nad podobně významnými událostmi.

Přeji Vám, milí kolegové, mnoho úspěchů, kterými podpoříme naši mezinárodní snahu o zákaznickou spokojenost s outsourcingem.

Kazimír Neprakta, CHRO (Chief Human Resources Officer)